L-159 ALCA
- Pokročilý – nejlepší výkon ve své třídě, schopnosti srovnatelné s nejnovější generací pokročilých víceúčelových letounů
- Bojový – schopnost plnit různé mise (výcvik pilotů, mise vzduch-země, průzkumné mise, zachycení pomalého cíle)
- Osvědčený – plní službu u svých současných i bývalých uživatelů (Česká armáda, Irák, Draken International, Maďarsko)
- Spektrum podpůrných služeb včetně generálních oprav
- Jednomístná i dvoumístná cvičná a bojová verze letounu
Drak
Kabina
Motor
Bezpečnost
Drak
- Prodloužený trup a víceúčelový pulsně dopplerovský radiolokátor
- Možnost až 7 závěsníků
- Možnost provozu i z nezpevněných ploch
- Životnost až 8 000 letových hodin
Kabina
- PFD-MFD, HUD, HOTAS
- Palubní vyvíječe kyslíku (OBOGS), dusíku (OBIGGS)
- Avionický systém integrovaný pomocí standardu MIL-STD-1553B
- Přesný a autonomní navigační systém s inerciálním navigačním systémem (INS) a družicovým navigačním systémem GPS
Motor
- Jednoduchá údržba
- Pohonná jednotka F124-GA-100
- Snadná a efektivní výměna jednotlivých modulů
- Pomocná pohonná jednotka (APU)
Bezpečnost
- Vystřelovací sedadlo VS-20, kategorie 0-0
- Monitorovací systém AMOS, FRAME a EMS
- Kompozitové pancéřování pilotního prostoru
- Systém automatického řízení AFCS
Technické specifikace
Technické specifikace letounu L-159
Rozpětí křídel | 31.3 ft |
---|---|
Celková délka | 41.73 ft |
Celková výška | 16 ft |
Hmotnost prázdného letounu | 9 590 lb |
Maximální vzletová hmotnost | 17 637 lb |
Maximální užitečné zatížení | 5 952 lb |
Maximální rychlost při zemi | 505 KTAS |
---|---|
Maximální rychlost stoupání při zemi | 8 300 ft/min |
Dostup | 43 300 ft |
Maximální násobek | +8g, -4g |
Rozpětí křídel | 9,54 m |
---|---|
Celková délka | 12,72 m |
Celková výška | 4,87 m |
Hmotnost prázdného letounu | 4 350 kg |
Maximální vzletová hmotnost | 8 000 kg |
Maximální užitečné zatížení | 2 700 kg |
Maximální rychlost při zemi | 936 km/h |
---|---|
Maximální rychlost stoupání při zemi | 53 m/s |
Dostup | 13 200 m |
Maximální násobek | +8g, -4g |
Program
L-159
V letectvu České republiky byl úspěšně implementován systém L-159 sestávající z letadel L-159 A / B / T, integrované logistické podpory, systému pozemního výcviku, prostředků pro plánování a vyhodnocení letu a dalšího vybavení. V dubnu 2014 společnost podepsala smlouvy na dodávku letadel L-159 ve vlastnictví Ministerstva obrany České republiky, americké společnosti Draken International a iráckému letectvu.
Aero poskytuje vojenským uživatelům letounů L-159 širokou škálu podpůrných služeb umožňujících provoz těchto výkonných cvičných strojů:
- Výroba nových letounů s výbavou dle požadavku zákazníka
- Plné spektrum údržbových prací včetně generálních oprav
- Pravidelné prohlídky letounu a jeho systémů
- Modernizace vybavení letounů dle požadavku zákazníka
- Náhrada nepodporovatelných a zastaralých komponent
- Servisní zásahy včetně zásahů u zákazníka
- Integrovaná logistická podpora včetně analýz provozu a dodávek náhradních dílů
- Prodlužování technického života
- Dodávky a aktualizace provozní dokumentace
- Výcvik pozemního a pilotního personálu
- Expertní činnost
Uživatelé L-159
Armáda České republiky
- Jednomístné lehké bitevníky L-159 ALCA zavedeny do výzbroje v roce 2001, dvoumístné pokročilé cvičné letouny L-159T zavedeny do výzbroje v roce 2007
- V rámci systému národní protivzdušné obrany plní široké množství úkolů od pokračovacího a operačního výcviku, přes podporu pozemních vojsk až po průzkumné mise a vzdušný boj
- Pravidelně se účastní mezinárodních cvičení v rámci NATO (Tactical Leadership Programme, NATO Air Meet, Clean Hunter, Flying Rhino)
- Aero je dlouhodobým partnerem Armády ČR při podpoře letky L-159
Irák
- V dubnu roku 2014 Aero podepsalo kontrakt na dodávky deseti jednomístných L-159A a dvou dvoumístných L-159T1 iráckým vzdušným silám. Aero dodalo prní letouny L-159 do Iráku v prosinci roku 2015.
Draken International
- V červenci roku 2014 byl podepsán další kontrakt a to na dodávku 21 letounů L-159 americké společnosti Draken International. Stejně jako ve výše uvedeném případě byly součástí dodávky i doprovodné služby spojené s obnovením provozu a logistikou. Letouny budou využívány především v rámci taktického výcviku amerických vzdušných sil. Aero dodalo zákazníkovi první letoun v září roku 2015.