Počátky
Aero - továrna létadel má své kořeny v období těsně po vytvoření nezávislé Československé republiky v roce 1918. Dne 11. ledna 1919 byla podepsána předběžná dohoda zřizující novou společnost s ručením omezeným. Za datum založení lze považovat datum registrace v Obchodním rejstříku - 25. února 1919.
Nová společnost, která se zaměřila na výrobu letadel, leteckých dílů a na opravy letadel, byla v krátké době následována dvěma dalšími společnostmi - státem vlastněnou společností Letov a soukromou společností Avia. Aero však bylo po dlouhou dobu nejsilnější z těchto tří společností, co se týče počtu pracovních sil i objemu výroby.
Po zahájení oprav řady dovážených typů letadel byl postaven první prototyp vlastního letounu (Aero A-1) v Brandenburském tvaru. Brzy následovala objednávka ministerstva obrany na sériovou výrobu tohoto zkouškami prověřeného vojenského prototypu. Nový zaváděný typ byl navržen pro výcvik pilotů - typický produkt mnohem vzdálenější budoucnosti!
- 1919 V Praze založena firma Aero – továrna létadel
- 1919 A-1, první vojenský letoun vlastní konstrukce
- 1921 A-10, první civilní dopravní letoun
Expanze
Následovaly výkonnější typy výcvikových letounů a po přesunu výroby do nového závodu v Praze v městské části Vysočany byl položen základ pro novou rodinu průzkumných, bombardovacích a cvičných dvouplošníků typu Aero A-11 a A-12. Vojenští piloti se brzy stali slavnými lámáním rekordů a vítězstvím v závodech v letadlech značky Aero. Aero - v té době soukromý podnik vlastněný Dr. Vladimírem Kabešem - se stalo hlavním dodavatelem pro ministerstvo obrany a pro ministerstvo veřejných prací (civilní letectví).
Brzy následovali první zahraniční zákazníci, počínaje Finskem. Během první republiky přineslo Aero mnoho československých prvenství: společnost postavila prototyp prvního tuzemského bojového letounu, navrhla první jednoúčelový kabinový přepravní letoun, první dvoumotorový letoun, první hydroplán s plováky tuzemské konstrukce, představila vyztužený hornokřídlý jednoplošník a též razila cestu praktického návrhu dřevěné konstrukce samonosného křídla. Důležitým milníkem byla první praktická aplikace křídla s klapkami (v kombinaci s automatickým řízením štěrbinových klapek na náběžné hraně a řízením příčného náklonu s rozšířením o spoilery - rušiče vztlaku) v polovině 30. let, použití zatažitelného podvozku na aerodynamicky vyhlazeném proudnicovém letounu a hydraulicky řízené klapky před 2. světovou válkou.
Významná výrobní a technologická zdokonalení v celokovových konstrukcích přišla se zahájením licenční výroby dvoumotorových bombardérů (francouzského Marcel Bloch a sovětského SB-2) ve druhé polovině 30. let.
- 1923 A-11, rodina vojenských dvouplošníků (bombardéry a průzkumné letouny)
- 1925 De Havilland DH-50, dopravní letoun v britské licenci
- 1929 A-34 "Blackbird", první z rodiny sportovních a cvičných lehkých dvouplošníků
- 1932 A-100, rodina vojenských dvouplošníků (bombardéry a průzkumné letouny)
- 1937 MB-200, celokovový bombardér vyrobený ve francouzské licenci (Marcel Bloch)
- 1938 A-304, dvoumotorový dolnoplošný vojenský letoun
- 1938 A-300, dvoumotorový dolnoplošný bombardér
Válečná výroba
Rozšířené možnosti společnosti byly plně využity a později rozvinuty během německé okupace, kdy Aero vyrábělo poloskořepinové konstrukce s nosným potahem s plným vybavením pro průzkumné a výcvikové úkoly (Focke-Wulf Fw 189 a Siebel Si 204).
- 1939 C4/C-104 (Bucker Bu-131 Jungmann,) cvičný a akrobatický dvouplošník
- 1943 C-3 (Siebel Si-204D), dvoumotorový vojenský letoun
Předehra k budoucnosti
Ihned po skončení války pokračovalo znárodněné Aero ve výrobě a v opravách letadel. Modifikované německé typy letadel byly vyráběny pro české letectvo stejně tak jako pro civilní letectvo. Krátce po válce byl představen nový pozoruhodný tuzemský typ - vysoce výkonný dvoumotorový celokovový čtyřmístný letoun Aero 45.
- 1947 Ae-45, dvoumotorový civilní letoun
Proudový věk
V roce 1953 byla ve Vodochodech vybudována nová zařízení navržená zcela pro výrobu proudových letounů a v tomtéž roce zahájila provoz. Výroba, ve které bylo zapojeno několik československých leteckých závodů, se zaměřila na velkosériovou licenční výrobu letounu MiG-15 a z něj odvozených typů. Nadzvukové letouny MiG-19 a MiG-21 byly vyráběny v Aeru během 60. a 70. let a razily cestu výrobních schopností pro tuzemské programy proudových cvičných letounů - L-29 Delfín a L-39 Albatros.
- 1953 Aero se přestěhovala z Prahy do nových prostor ve Vodochodech
- 1954 Zálet letounu MiG-15, proudového bojového letounu vyrobeného v sovětské licenci (1954-1962 dodáno 3 405 letounů)
- 1958 Zálet letounu MiG-19 Farmer, nadzvukového bojového letounu vyrobeného v sovětské licenci (1958-1962 dodáno 103 letounů)
Tuzemské proudové výcvikové letouny
Ve druhé polovině 50. let se stávala potřeba proudových výcvikových letounů stále více a více naléhavou. Výsledkem soustředěného úsilí při vývoji optimalizovaného draku a tuzemského proudového motoru v rámci československého leteckého průmyslu byl zálet letounu L-29 v roce 1959.
Definitivní krok na cestě Aera k masové výrobě proudových cvičných letounů nastal v létě roku 1961 poblíž Moskvy: letoun L-29 Delfín zvítězil v porovnávacích zkouškách tří různých prototypů a byl vyhlášen nejvhodnějším cvičným letounem zemí východního bloku.
Výroba a dodávky pokračovaly hladce po dobu dalších deseti let, po dobu kterých byla vyvinuta druhá generace mnohem výkonnějších a mnohem efektivnějších letounů L-39. Výroba L-39 zaměstnávala výrobní a montážní haly Aera během 70. a 80. let. Řada letectev po celém světě stále využívá vynikající výcvikové kvality tohoto cenově přijatelného letadla.
Rodina L-39 Albatros v průběhu doby značně expandovala a vytvořila perfektní základ pro další vývoj.
- 1959 Zálet letounu L-29 Delfín, prvního proudového cvičného letounu navrženého v Československu. (1963-1974 dodáno 3 500 letounů)
- 1962 Zálet letounu MiG-21 Fishbed, nadzvukového bojového letounu vyrobeného v sovětské licenci, (1962-1972 dodáno 194 letounů)
- 1968 Zálet proudového cvičného letounu vlastní konstrukce L-39 Albatros, (1971-1999 dodáno více než 2 900 letounů)
Moderní systém boje a výcviku
Sklonek 90. let přinesl začlenění západní avioniky a standardů, stejně tak jako používání výkonnějších amerických motorů a globálního vybavení, a tím zahájení nové kapitoly života společnosti.
Letoun L-59 Super Albatros kombinuje konstrukční vlastnosti a zkušenosti rodiny letounů L-39 Albatros s novým výkonným motorem, pokročilou avionikou (včetně průhledového displeje) a zdokonaleními draku a dalších systémů. První let letounu L-59 se uskutečnil v roce 1986. Letoun byl vyroben v počtu 60 kusů.
Systém boje a výcviku L-159 zahrnuje pokročilé cvičné a lehké bojové letouny L-159, integrovanou logistickou podporu, prostředky plánování a vyhodnocování letu a pozemní výcvikový systém.
- 1986 Zálet proudového cvičného letounu vlastní konstrukce L-39MS – pro export L-59 Super Albatros (1992-1996 dodáno 60 letounů)
- 1997 Zálet jednomístného lehkého bitevníku L-159 ALCA (české letectvo objednalo 72 letounů)
Civilní program
V 90. letech 20. století Aero zahájilo práce na víceúčelovém letounu typu L270, který měl nahradit letoun Antonov An-2, nejrozšířenější dopravní letoun v zemích východního bloku.
Další rozvoj projektu byl však omezen a podmíněn vytížením pracovníků technického úseků a nedostatkem finančních prostředků přidělených na tento projekt.
V druhé polovině 90. let začalo Aero hledat partnera pro další pokračování projektu L270. Toto hledání bylo úspěšně završeno v roce 1997 založením společného podniku Ibis Aerospace Limited a podpisem smlouvy o společném podniku s tchajwanskou společností Aerospace Industrial Development Corporation (AIDC). Oba z partnerů se podíleli 50 procenty. Letoun L270 byl přejmenován na Ae 270.
Úspěšný zálet letounu byl uskutečněn v létě roku 2000. V roce 2005 získal letoun Ae 270 typový certifikát evropské agentury EASA, v roce 2006 americké agentury FAA.
- 1997 Založení společného podniku s tchajwanskou firmou AIDC k vývoji a výrobě letounu Ae 270
- 1998 Strategickým partnerem společnosti se stal Boeing
- 2000 Dodávka prvního letounu L-159 českému letectvu
- 2000 Zálet prvního prototypu letounu Ae 270
Mezinárodní spolupráce
Od roku 2000 začalo Aero spolupracovat s řadou světových leteckých výrobců, ať již jako dodavatel první či druhé úrovně. Již v roce 2000 začalo Aero vyrábět pro americkou firmu Sikorsky vrtulník S-76, a to plně sestavený a vybavený vrtulník připravený k instalaci dynamických částí. O té doby získalo Aero celou řadu dalších kontraktů na různé letecké sestavy a podsestavy. V roce 2007 se jediným akcionářem Aera stala středoevropská investiční skupina Penta.
- 2000 Zahájení výroby leštěných potahů dveří pro cestující pro letoun Boeing 757
- 2000 Zahájení výroby vrtulníku S-76 pro Sikorsky Aircraft Corporation
- 2001 Zahájení výroby kanónových dveří letounu F-18 Super Hornet pro Boeing St. Louis
- 2001 Zahájení výroby sady dílů a podsestav letounu Boeing 767 pro BAE SYSTEMS (dnes Spirit AeroSystems)
- 2002 Zálet dvoumístného pokročilého cvičného letounu L-159B
- 2004 Dokončena dodávka letounů L-159 českému letectvu
- 2005 Letoun Ae 270 získal typový certifikát EASA
- 2005 Aero podepsalo dlouhodobou rámcovou smlouvu o pozáruční podpoře letky L-159
- 2006 Letoun Ae 270 získal typový certifikát FAA
- 2007 Vlastníkem Aera se stala private equity skupina Penta
- 2007 Pokročilé cvičné letouny L-159T1 dodány českému letectvu
- 2007 Zahájena výroba střední části křídla C-27J Spartan pro firmu Alenia Aeronautica
- 2008 Zahájena výroba podsestav dveří Embraer 170/190 pro firmu Latecoere
- 2008 Získán kontrakt na dodávku pylonů pro letoun JAS-39 Gripen pro společnost Saab.
Risk-sharingové partnerství se světovými výrobci
Historická tradice a současný důraz ve vývoji vyústily v novém tisíciletí v zisk důležitých risk-sharingových programů.
V roce 2009 Aero podepsalo svůj historicky první kontrakt na mezinárodní risk-sharingový projekt s belgickou společností SONACA. Předmětem spolupráce je společný vývoj a následně i výroba části křídla (náběžné hrany) pro zcela nový typ letounu kanadského Bombardieru – CSeries.
O dva roky později Aero podepsalo kontrakt s třetím největším výrobcem letadel na světě, brazilskou firmou Embraer, na jehož základě se Embraer a Aero staly partnery ve vývoji a výrobě nového vojenského transportního víceúčelového letounu KC-390. Aero se tak podílí na vývoji a výrobě náběžné hrany křídla, technologickém vývoji a výrobě všech sedmi dveří, rampy a zadní části trupu, což znamená podíl na vývoji a výrobě velké části tohoto letadla.
Stabilizace společnosti umožnila Aeru znovu zahájit vývoj vlastních letounů.
- 2009 Aero podepsalo s belgickou firmou SONACA kontrakt o vývoji a výrobě náběžné hrany křídla letounu CSeries.
- 2010 Aero uzavřelo se Sikorsky Aircraft Corporation kontrakt na výrobu kokpitu vrtulníku UH-60M Black Hawk.
- 2011 Podepsána smlouva s brazilskou společností Embraer na vývoj a výrobu náběžné hrany křídla a na technologický vývoj a výrobu všech dveří, nákladní rampy a zadní části trupu II pro vojenský transportní letoun KC-390.
- 2011 Vyroben první kokpit vrtulníku UH-60M Black Hawk pro Sikorsky Aircraft Corporation.
- 2011 Kontrakt se společností Messier-Bugatti-Dowty rozšířen o hlavní podvozky pro Airbus A320.
- 2012 Otevřena nová kompozitová dílna o 5400 m2 je autokláv dlouhý 9 a široký 3,7 metrů, čisté centrum o 500 m2 a vytvrzovací pec.
- 2012 Podepsán kontrakt na dodávku kokpitů pro vrtulník S-70i Black Hawk společnosti Sikorsky. Ten samý rok byla započata výroba.
- 2013 Aero uzavřelo nový kontrakt s italským leteckým výrobcem, firmou Alenia Aermacchi, které bude dodávat sady trupových panelů na letoun Airbus A321.
Obnovení výroby vlastních letounů
V roce 2014 se Aero rozhodlo zahájit vývoj zcela nového proudového letounu. Protože staví na tradici legendárního cvičného stroje L-39, dostal nový letoun název L-39NG.
Kromě vývoje nového letounu zahájilo Aero integraci motoru od společnosti Williams do draku stávajícího letounu L-39. To umožní současným uživatelům L-39 prodloužit životnost své letky. Integrace se zdařila a již v září 2015 absolvoval remotorizovaný letoun L-39 svůj první let.
V roce 2014 Aero zároveň uzavřelo dvě smlouvy na dodávky letounů L-159, a to pro americkou společnost Draken International, která poskytuje výcvikové služby různým vojenským zákazníkům, a pro irácké vzdušné síly. Při plnění kontraktu s Irákem Aero zároveň obnovilo výrobu letounl L-159 a začalo tento letoun opět nabízet na trhu.
- 2014 Aero oznámilo zahájení vývoje letounu L-39NG
- 2014 Aero podepsalo se společností Draken International kontrakt na dodávky L-159
- 2014 Aero podepsalo slouvu na dodávky L-159 s iráckým ministerstvem obrany
- 2014 Aero zahájilo vývoj podvozku pro letoun Tecnam P2012
- 2015 Demonstrátor remotorizovaného letounu L-39 úspěšně absolvoval první let
- 2015 Aero předalo první stroje L-159 do Iráku a společnosti Draken International
- 2016 Aero zahájilo výrobu kompozitových dílů a podsestav pro Airbus A400M and A350 pro společnost MT Aerospace
- 2016 Podpis kontraktu na vývoj a výrobu skořepinových struktur pro konverzi letounů Airbus z dopravní na nákladní se společností ST Aerospace