Letoun L-39NG je moderní a efektivní lehký proudový letoun schopný plnit roli lehkého bitevníku a jednotného a komplexního letounu pro plnohodnotný výcvik pilotů moderních vzdušných sil. Letoun vychází z aerodynamické koncepce původních L-39 s optimalizovanými prvky ke snížení odporu a zvýšení účinnosti, a využívá soudobé technologie výroby a moderní vybavení. Pohon obstarává vysoce úsporný motor FJ44-4M dodávaný s údržbovým systémem TAP Blue, který uživatelům zajišťuje bezprecedentní letuschopnost a predikovatelnost údržbových nákladů. Avionika letounu je připravena pro výcvik budoucích pilotů letounů čtvrté a páté generace a může být do značné míry přizpůsobena požadavkům zákazníka. Letoun je v bojové variantě vybaven pěti závěsníky pro nesení výzbroje. Součástí letounu je i široké spektrum simulačních technologií včetně zapojení do vysoce moderního taktického simulačního centra s cílem zvýšit účinnost výcviku. Strategickým partnerem projektu L-39NG je společnost OMNIPOL, která jej z 50 % spolufinancuje a vlastní.
Breitling Jet Team chief pilot Jacques Bothelin flying L-39NG (31.8.2020)
Technologický demonstrátor L-39NG se používá jako testovací letoun pro náš vlastní program L-39NG. Můžeme implementovat a řádně otestovat všechny technologie, které chceme v našich nových letounech použít později. Je to jediné letadlo svého druhu. Aero koupilo tuto L-39 z Ukrajiny speciálně pro tento účel a je postaveno na legendárním draku L-39, ale je vybaveno nejmodernějším systémem avioniky, novým motorem FJ44-4M od Williams International, několika změnami v kokpitu a externími palivovými nádržemi, které byly nahrazeny mokrým křídlem, technologií, která udržuje palivo uvnitř celého křídla.
L-39NG je v současné době určen pro dva zákazníky - České výcvikové středisko letectví v Pardubicích provozované státní společností LOM Praha s.p. a Senegal. Letové výcvikové středisko odebere čtyři letadla, která budou v konfiguraci tréninkového letadla a budou použita pro výcvik pilotů Českých vzdušných sil. Senegalská republika původně uzavřela smlouvu s Aerem na čtyři letadla v lehké bojové konfiguraci.
Dalším potenciálním zákazníkem, u kterého byl podepsán Letter of Intent, je portugalský SkyTech. Aero provozuje několik kampaní v Asii (např. Thajsko a Filipíny) a v regionu střední a východní Evropy (např. Slovensko a Maďarsko).
L-39NG je projekt týkající se nového, velmi efektivního tréninkového letounu, který bude díky pokročilé avionice schopen sloužit v učebních osnovách v následujících fázích výcviku - základní, pokročilý a LIFT trénink. Model L-39NG je založen na aerodynamickém konceptu stávajícího modelu L-39, nicméně vyráběn pomocí nových technologií a obsahuje moderní systémy.
V roce 2018 bylo v projektu nového letounu L-39NG několik významných milníků. Na začátku roku Aero zahájilo montážní linku pro první čtyři letadla; finální montáž prvního L-39NG byla zahájena v létě 2018. V pátek 12. října 2018 tak mohla být nová letadla poprvé představena veřejnosti během slavnostníhopředstavení. Ještě před koncem roku, 22. prosince 2018, tovární testovací piloti David Jahoda a Vladimír Továrek poprvé startovali s L-39NG. Od června 2019 bude toto letadlo používáno pro letové zkoušky a další vývojové testy. Druhé letadlo je určeno pro statické zkoušky, třetí pro únavové zkoušky. Čtvrté vyrobené letadlo bude zapojeno do letových zkoušek. Certifikace L-39NG je plánována na třetí čtvrtletí roku 2020.