Čáslavští piloti v kokpitu L-39NG

V posledním dubnovém týdnu dorazili do Aera Vodochody piloti z 21. základny taktického letectva v Čáslavi a ze Správy letiště Pardubice, aby provedli let s L-39NG, novým letounem z vodochodské továrny. Zkušení piloti z českých vzdušných sil si vyzkoušeli letové vlastnosti stroje a své dojmy probrali s piloty a konstruktéry z Aera.

Do kokpitu usedli velitel 213. výcvikové letky podplukovník Martin Pelda, zástupce velitele 212. stíhací letky major Martin Jambor a velitel Správy letiště Pardubice podplukovník Radoslav Matula. Celkem proběhly tři lety se smíšenou posádkou, kdy v kokpitu seděl jeden ze zkušebních pilotů z Aera a jeden zástupce hostů.

Posouzení nového letounu piloty s velkými zkušenostmi je pro Aero důležitá zpětná vazba. „Díky odbornému hodnocení pilotů s náletem stovek hodin na L-39, L-159 a Gripenech můžeme L-39NG i nadále vylepšovat tak, aby splňoval všechny požadavky na moderní cvičný letoun,“ popsal Jaromír Lang, šéfkonstruktér L-39NG. „Zároveň nám přináší řadu inspirativních tipů, jak letoun dále rozvíjet,“ dodal.

Prvním českým armádním pilotem, který měl možnost s L-39NG letět, se stal velitel 213. výcvikové letky podplukovník Martin Pelda, jenž své pocity z letu popsal následovně: „Pilotování L-39NG je velmi komfortní, zkoušel jsem navodit situace, kdy nezkušený žák udělá nějakou chybu, a to letadlo výborně varuje a výborně se chová při vybrání takovýchto situací. Celkové první dojmy z letounu předčily mé očekávání.“ Další z oceňovaných vlastností L-39NG byla jeho velmi nízká spotřeba paliva.

Více o L-39NG

Letoun L-39NG je moderní a efektivní lehký proudový letoun schopný plnit roli lehkého bitevníku a jednotného a komplexního letounu pro plnohodnotný výcvik pilotů moderních vzdušných sil. Letoun vychází z aerodynamické koncepce původních L-39 s optimalizovanými prvky ke snížení odporu a zvýšení účinnosti, a využívá soudobé technologie výroby a moderní vybavení. Pohon obstarává vysoce úsporný motor FJ44-4M dodávaný s údržbovým systémem TAP Blue, který uživatelům zajišťuje bezprecedentní letuschopnost a predikovatelnost údržbových nákladů. Avionika letounu je připravena pro výcvik budoucích pilotů letounů čtvrté a páté generace a může být do značné míry přizpůsobena požadavkům zákazníka. Letoun je v bojové variantě vybaven pěti závěsníky pro nesení výzbroje. Součástí letounu je i široké spektrum simulačních technologií včetně zapojení do vysoce moderního taktického simulačního centra s cílem zvýšit účinnost výcviku.

Letoun L-39NG získal v září 2020 typový certifikát od Odboru pro dohled nad vojenským letectvím Ministerstva obrany dle nových mezinárodních standardů EMAR 21 a EMACC. Strategickým partnerem projektu L-39NG je společnost OMNIPOL, která jej z 50 % spolufinancuje a vlastní.

AERO Vodochody AEROSPACE

AERO Vodochody AEROSPACE a.s. se zaměřuje na vývoj, výrobu, údržbu a vylepšení civilních a vojenských letadel a je největším leteckým výrobcem v České republice a jedním z nejstarších leteckých výrobců na světě. V oblasti vlastních letounů je Aero stálým partnerem řady armádních letectev a má silnou pozici na trhu s vojenskými cvičnými a lehkými bitevními letouny. Díky 11 tisícům letounů, které vyrobilo za sto let své existence, stovkám stále používaných letounů L-39 Albatros sloužících u desítek vojenských provozovatelů i v řadě demo týmů, a zejména díky svému novému letounu L-39NG se Aero profiluje jako lídr na světovém trhu s proudovými cvičnými letadly.

V oblasti civilního letectví Aero spolupracuje s největšími leteckými výrobci na široké škále projektů a je partnerem v několika risk-sharingových programech, kde je zodpovědné nejen za výrobu a montáž leteckých celků, ale také za jejich vývoj.

OMNIPOL

OMNIPOL je investiční a obchodní skupinou s více než osmdesáti pěti lety zkušeností na domácím i mezinárodním trhu. Společnost poskytuje špičková řešení pro obranný a bezpečnostní sektor.

OMNIPOL je vlastníkem dvou dceřiných výrobních společností ERA a MESIT disponujících pokročilými technologiemi, které se zaměřují zejména na pasivní systémy sledování vzdušných, pozemních a námořních cílů, vojenskou komunikaci, letecké přístroje a přesnou strojírenskou výrobu včetně vlastních slévárenských a galvanických procesů. Zabývají se také souvisejícími softwarovými produkty, ale například i kybernetickou bezpečností, a to jak pro vojenský, tak i civilní sektor. Celá skupina OMNIPOL zaměstnává více než 1 400 odborníků, z toho přes 200 zaměstnanců se podílí na výzkumu a vývoji nových produktů.

Kontakty:

Tobiáš Tvrdík, PR Manager

tobias.tvrdik@aero.cz, +420 731 624 842

Tereza Vrublová, mluvčí

tereza.vrublova@aero.cz, +420 734 518 038

Přiložené obrázky