Aero Vodochody dodalo 200. sadu náběžných hran křídel pro Airbus A220

Na konci března 2021 dodalo Aero Vodochody zákazníkovi již 200. sadu náběžných hran křídel na letoun Airbus A220. Sériová výroba 17metrových náběžných hran byla v Aeru zahájena v roce 2014, první náběžné hrany pro tehdejší irskou divizi Bombardieru byly dodány o rok později. I přes výrazné snížení objednávek vlivem pandemie COVID-19, zůstává program A220 největším z portfolia Aerostructures a také s největším potenciálem růstu.

V  roce 2020 dodalo Aero 46 sad náběžných hran, což je zhruba stejně jako v roce 2019. „Jsme velmi hrdí, že jsme dodali již 200 párů náběžných hran křídla pro A220. Aero se zapojilo již do vývoje tohoto letounu a dodává vybavenou sestavu, která se v Belfastu spojí se zbytkem křídla. Airbus A220 je nejmodernější dopravní letoun s velmi ekonomickým provozem, po kterém je na trhu velká poptávka, po odeznění současné krize proto očekáváme nárůst výroby na tomto pro nás strategicky významném výrobním programu,“ sdělil Pavel Vašíček, viceprezident Aera Vodochody pro Aerostructures.  

S propuknutím krize došlo u tohoto programu k výraznému poklesu objednávek ze strany zákazníka. Nakonec se však černý scénář se snížením dodávek o zhruba 50 % nenaplnil a dodávky v roce 2020 byly srovnatelné s množstvím dodaným v předchozím roce 2019.

Letoun A220 je určený pro středně dlouhé trasy a vyrábí se ve dvou verzích A220-100 a A220-300 pro 100 až 150 pasažérů. Společnost Airbus má nyní objednávky na více než 600 kusů těchto letounů, přičemž více než 500 kusů ve verzi A220-300. Airbus v loňském roce představil také business jet variantu letounu s označením ACJ TwoTwenty.

Kontrakt na vývoj a výrobu náběžné hrany křídla pro Airbus A220 (dříve Bombardier CSeries) podepsalo Aero v roce 2009 s belgickou společností Sonaca. V roce 2016 podepsalo Aero smlouvu na výrobu přímo s firmou Bombardier. Divizi Bombardieru v Belfastu, kde se kompletují křídla letounu, převzala v roce 2020 americká firma Spirit AeroSystems.

A220 je jedním z pěti výrobních programů dodávek leteckých celků pro konečné zákazníky v rámci segmentu Aerostructures. Mezi další významné kooperační programy v Aeru patří například Embraer C-390 Millennium (vojenský dopravní letoun), pro nějž Aero vyrábí zadní část trupu, nákladovou rampu, sestavy všech dveří a náběžné hrany křídla.  Pokračuje také výroba vybavené střední části křídla pro vojenský dopravní letoun Alenia C-27J Spartan. Ryze civilním programem je vývoj a výroba panelů pro konverzi cestovních letounů na dopravní verzi pro singapurskou společnost STE Aerospace. K zákazníkům Aera patří i český letecký výrobce Aircraft Industries, pro kterého Aero zajišťuje vývoj a výrobu podvozků.

AERO Vodochody AEROSPACE

AERO Vodochody AEROSPACE a.s. se zaměřuje na vývoj, výrobu, údržbu a vylepšení civilních a vojenských letadel a je největším leteckým výrobcem v České republice a jedním z nejstarších leteckých výrobců na světě. V oblasti vlastních letounů je Aero stálým partnerem řady armádních letectev a má silnou pozici na trhu s vojenskými cvičnými a lehkými bitevními letouny. Díky 11 tisícům letounů, které vyrobilo za sto let své existence, stovkám stále používaných letounů L-39 Albatros sloužících u desítek vojenských provozovatelů i v řadě demo týmů, a zejména díky svému novému letounu L-39NG se Aero profiluje jako lídr na světovém trhu s proudovými cvičnými letadly.

V oblasti civilního letectví Aero spolupracuje s největšími leteckými výrobci na široké škále projektů a je partnerem v několika risk-sharingových programech, kde je zodpovědné nejen za výrobu a montáž leteckých celků, ale také za jejich vývoj.