Začíná únavová zkouška L-39NG. (VIDEO)

Ve Výzkumném a zkušebním leteckém ústavu (VZLÚ) začíná únavová zkouška nového proudového letounu L-39NG, jejímž úkolem je průkaz životnosti draku nového letounu v délce 5 000 letových hodin.

Cyklování draku bude prováděno na základě únavové sekvence respektující skutečná provozní zatížení letounu. Celkem bude zkoušeno až pět životů, kde jeden život (5 000 letových hodin) bude obsahovat průměrně 650 000 kmitů. Počet prokazovaných životů vychází z evropského vojenského předpisu EMACC, v souladu s nímž probíhá typová certifikace letounu.

Letoun nové generace by měl mít až trojnásobnou životnost oproti původnímu Albatrosu. „V závislosti na způsobu užívání letounu, respektive zatěžování konstrukce při létání, je odhadovaná životnost L-39NG až 15 000 hodin, což je výrazně více než u jeho předchůdce L-39 Albatros. To je jen jeden z mnoha argumentů pro naše potenciální zákazníky, jenž ukazuje, že jejich investice do nového letounu jim přinese mimořádnou hodnotu,“ uvedl prezident Aera Vodochody Dieter John.

Pro účel únavové zkoušky vyrobila společnost Aero Vodochody letoun se sériovým výrobním číslem 7003. „Letoun 7003 byl do VZLÚ dovezen v rozloženém stavu, následně byl odborníky z Aera po instalaci tenzometrů a některých atrap sestykován dohromady a my jsme po jeho zavěšení do zkušebního roštu začali kolem letounu stavět zkušební zařízení sestávající zejména z členů pro přenos zatížení a vyvážení vlastní hmoty,“ říká odpovědný pracovník úkolu David Novotný z VZLÚ.

Kompletní únavová zkouška ve VZLÚ začala 25. května 2020 a potrvá téměř dva roky. Pro účel certifikace je třeba odzkoušet první dva životní cykly, což by vzhledem k plánovanému nepřetržitému běhu zkoušky, přerušovanému pouze pravidelnými prohlídkami, mělo být dokončeno na podzim 2020.

Drak letounu byl umístěn do sofistikovaného zkušebního systému, který bude dnem i nocí simulovat provoz letadla prostřednictvím řízeného namáhání jednotlivých částí letounu, čímž budou simulovány vzlety a přistání, samotný let, ale i různé další případy specifické pro letouny s podvěsnou výzbrojí. Vzhledem k plánovanému nepřetržitému běhu zkoušky přerušovanému pouze pravidelnými prohlídkami se v ideálním případě předpokládá průkaz 1. a 2. života do podzimu 2020.

Letoun L-39NG je společným projektem dvou soukromých společností, největšího českého leteckého výrobce AERO Vodochody AEROSPACE a jeho strategického partnera, obchodní a vojenské výrobní společnosti OMNIPOL.

 

 Přehled vyrobených letounů v rámci projektu L-39NG:

Výrobní sériové číslo

Typ

Role

7001

prototyp

letové zkoušky, pozemní vibrační zkoušky, zbraňové zkoušky

7002

prototyp

statické zkoušky pevnosti

7003

prototyp

pozemní únavové zkoušky

7004

předsériový letoun

letové zkoušky

2626 (trupové číslo)

technologický demonstrátor

letové zkoušky, demonstrace nových technologií

 
Více o L-39NG

Letoun L-39NG je moderní a efektivní lehký proudový letoun schopný plnit roli lehkého bitevníku a jednotného a komplexního letounu pro plnohodnotný výcvik pilotů moderních vzdušných sil. Letoun vychází z aerodynamické koncepce původních L-39 s optimalizovanými prvky ke snížení odporu a zvýšení účinnosti, a využívá soudobé technologie výroby a moderní vybavení. Pohon obstarává vysoce úsporný motor FJ44-4M dodávaný s údržbovým systémem TAP Blue, který uživatelům zajišťuje bezprecedentní letuschopnost a predikovatelnost údržbových nákladů. Avionika letounu je připravena pro výcvik budoucích pilotů letounů čtvrté a páté generace a může být do značné míry přizpůsobena požadavkům zákazníka. Letoun je v bojové variantě vybaven pěti závěsníky pro nesení výzbroje. Součástí letounu je i široké spektrum simulačních technologií včetně zapojení do vysoce moderního taktického simulačního centra s cílem zvýšit účinnost výcviku. Strategickým partnerem projektu L-39NG je společnost OMNIPOL, která jej z 50 % spolufinancuje a vlastní. Další podrobnosti o novém letounu zjistíte na www.l-39ng.aero.

VZLÚ

Výzkumný a zkušební letecký ústav je národní centrum pro výzkum, vývoj a testování v letectví a kosmonautice. Jeho posláním je poskytovat vědeckou podporu a přinášet inovativní řešení pro průmysl.

AERO Vodochody AEROSPACE

AERO Vodochody AEROSPACE a.s. se zaměřuje na vývoj, výrobu, údržbu a vylepšení civilních a vojenských letadel a je největším leteckým výrobcem v České republice a jedním z nejstarších leteckých výrobců na světě. V oblasti vlastních letounů je Aero stálým partnerem řady armádních letectev a má silnou pozici na trhu s vojenskými cvičnými a lehkými bitevními letouny. Díky 11 tisícům letounů, které vyrobilo za sto let své existence, stovkám stále používaných letounů L-39 Albatros sloužících u 60 vojenských provozovatelů i v řadě demo týmů, a zejména díky svému novému letounu L-39NG se Aero profiluje jako lídr na světovém trhu s proudovými cvičnými letadly.

V oblasti civilního letectví Aero spolupracuje s největšími leteckými výrobci na široké škále projektů a je partnerem v několika risk-sharingových programech, kde je zodpovědné nejen za výrobu a montáž leteckých celků, ale také za jejich vývoj.

OMNIPOL

OMNIPOL je investiční a obchodní skupinou s více než osmdesáti pěti lety zkušeností na domácím i mezinárodním trhu. Společnost poskytuje špičková řešení pro obranný a bezpečnostní sektor.

OMNIPOL je vlastníkem dvou dceřiných výrobních společností ERA a MESIT disponujících pokročilými technologiemi, které se zaměřují zejména na pasivní systémy sledování vzdušných, pozemních a námořních cílů, vojenskou komunikaci, letecké přístroje a přesnou strojírenskou výrobu včetně vlastních slévárenských a galvanických procesů. Zabývají se také souvisejícími softwarovými produkty, ale například i kybernetickou bezpečností, a to jak pro vojenský, tak i civilní sektor. Celá skupina OMNIPOL zaměstnává více než 1 400 odborníků, z toho přes 200 zaměstnanců se podílí na výzkumu a vývoji nových produktů.

Kontakty:

AERO Vodochody AEROSPACE

Tobiáš Tvrdík, PR Manager

tobias.tvrdik@aero.cz, +420 731 624 842

Tereza Vrublová, mluvčí

tereza.vrublova@aero.cz, +420 734 518 038

Přiložené obrázky