Senegalský velitel vzdušných sil letěl v L-39NG

V novém českém proudovém letounu L-39NG letěl první zákazník. Generál Joseph Mamadou Diop, velitel vzdušných sil Senegalské republiky, absolvoval v neděli 6. října hodinový let s testovacím pilotem Aera Vodochody Vladimírem Továrkem.

První prototyp nového proudového cvičného a lehkého bojového letounu L-39NG právě prochází obdobím intenzivních letových testů. Letoun s výrobním číslem 7001 od poloviny září létá téměř každý den. Projekt L-39NG nyní zaznamenal další významný milník, když se v prvním letovém prototypu poprvé proletěl i zákazník.

"Jsem rád, že jsem si mohl nový letoun osobně vyzkoušet. Byla to skvělá zkušenost, Vladimír, testovací pilot Aera, mi předvedl obratnost letounu. A velmi jsem si také užil průlet nad českou krajinou díky skvělému výhledu z nového kokpitu,” popsal po přistání senegalský velitel vzdušných sil, generál Joseph Mamadou Diop. Senegal je prvním zákazníkem pro nový letoun. V západoafrické zemi budou létat čtyři L-39NG v konfiguraci Light Attack.

"Jsme přesvědčení, že letouny L-39NG budou úspěšné. Projekt běží podle plánu, druhý letoun určený pro letové zkoušky bude hotový počátkem listopadu, certifikaci v konfiguraci pro základní a pokračovací výcvik plánujeme na třetí čtvrtletí příštího roku a v konfiguraci pro Light Attack o rok později. Bylo logickým krokem nabídnout našim zákazníkům možnost letět v novém letounu, aby si mohli sami vyzkoušet jeho vynikající schopnosti a výkon,” řekl Dieter John, President & CEO Aera Vodochody.

Tento týden odletěl letoun L-39NG na Leteckou základnu Sliač na Slovensku, kde se představí během 4. konference uživatelů L-39. Tato událost představuje další milník, neboť se jedná o první let L-39NG do zahraničí.

Aero nyní dokončuje výrobu letounu s číslem 7003, který bude sloužit na únavové zkoušky, a letounu 7004, předsériového kusu, který by se měl připojit k 7001 při letových zkouškách během následujících měsíců. Na letounu s číslem 7002 již od jara probíhají statické zkoušky pevnosti.

 L-39NG

Letoun L-39NG je moderní a efektivní lehký proudový letoun schopný plnit roli lehkého bitevníku a jednotného a komplexního letounu pro plnohodnotný výcvik pilotů moderních vzdušných sil. Letoun vychází z aerodynamické koncepce původních L-39, avšak využívá soudobé technologie a vybavení. Pohon obstarává vysoce moderní motor FJ44-4M dodávaný s údržbovým systémem TAP Blue, který uživatelům zajišťuje bezprecedentní letuschopnost a predikovatelnost údržbových nákladů. Avionika letounu je připravena pro výcvik budoucích pilotů letounů čtvrté a páté generace a může být do značné míry přizpůsobena požadavkům zákazníka. L-39NG je vybaven pěti závěsnými body pro nesení výzbroje. Součástí letounu je i široké spektrum simulačních technologií včetně zapojení do vysoce moderního taktického simulačního centra s cílem zvýšit účinnost výcviku. Strategickým partnerem projektu L-39NG je společnost Omnipol, která se z 50 % finančně spolupodílí na vývoji letounu. Další podrobnosti o novém letounu zjistíte na www.l-39ng.aero.

AERO Vodochody AEROSPACE

AERO Vodochody AEROSPACE a.s. se zaměřuje na vývoj a výrobu civilních a vojenských letadel a je největším leteckým výrobcem v České republice a jedním z nejstarších leteckých výrobců na světě. V oblasti vlastních letounů je Aero stálým partnerem řady armádních letectev a má silnou pozici na trhu s vojenskými cvičnými a lehkými bitevními letouny. Díky stovkám stále používaným letounů L-39 a zejména díky svému novému letounu L-39NG se Aero profiluje jako lídr na světovém trhu s proudovými cvičnými letadly.

V oblasti civilního letectví je Aero partnerem největších leteckých výrobců v široké škále projektů. V posledních letech přitom přijalo zodpovědnost nejen za výrobu, ale i za vývoj strukturálních částí letounů díky několika risk--sharingovým programům.

OMNIPOL

OMNIPOL a.s. je spolehlivým globálním systémovým integrátorem a dodavatelem obraných, bezpečnostních a leteckých systémů již od roku 1934. Omnipol se kromě letecké techniky a leteckých cvičných systémů soustředí především na obrannou a bezpečnostní elektroniku. Omnipol stál u zrodu nové etapy jejího rozvoje, když vstupem do pardubické ERY vytvořil podmínky pro rozmach unikátních pasivních (neviditelných) sledovacích a rozpoznávacích systémů nové generace nesoucích značku VERA-NG. Tento systém doplňují další typy pasivních systémů (např. SDD) a poskytují tak komplexní řešení kontroly vzdušného, námořního i pozemního prostoru na principu „vidět a nebýt viděn“. Omnipol je také dodavatelem technologických výrobních celků a služeb pro obranný, ale i potravinářský průmysl.

Kontakty:

Tereza Vrublová, mluvčí

Tereza.vrublova@aero.cz, +420 734 518 038

Tobiáš Tvrdík, PR manager

tobias.tvrdik@aero.cz, +420 731 624 842

Přiložené obrázky