Druhý létající L-39NG se poprvé vznesl do vzduchu (VIDEO)

Odolena Voda Letoun L-39NG se sériovým výrobním číslem 7004 se poprvé vznesl v Aeru Vodochody v pondělí 9. prosince 2019. Tento stroj je zároveň předsériovým letounem. Let pilotovaný firemními testovacími piloty Vladimírem Továrkem a Vytautasem Poželou trval 32 minut.

Letoun se sériovým výrobním číslem 7004 je již druhý letuschopný L-39NG. „Dnes jsme svědky dalšího důležitého kroku v projektu L-39NG. Letoun 7004 se nyní podle plánu připojil k 7001 a k technologickému demonstrátoru (2626) v letovém programu, abychom mohli zrychlit průběh letových testů a podle plánu dokončit certifikaci na pokročilý cvičný letoun ve třetím čtvrtletí roku 2020. Jsem hrdý, že Aero zvládlo vyrobit tři prototypy a jeden předsériový letoun za méně než dva roky.

Letoun 7004 je zároveň první předsériový stroj, který byl sestaven v souladu s finální specifikací pro sériovou výrobu, a nabízí našim zákazníkům další příležitost vyzkoušet si vynikající schopnosti, výkon a letové charakteristiky tohoto výcvikového a lehkého útočného letounu nové generace. Za zmínku stojí i fakt, že L-39NG je jedním z mála programů vývoje cvičných letounů na světě, který bude využívat pro letové zkoušky a ukázkové lety pro zákazníky hned tři letouny,” popsal Dieter John, prezident a CEO Aera Vodochody.

Let sledovalo několik hostů, mezi nimi zástupci investiční skupiny Penta, která Aero Vodochody vlastní, a společnosti OMNIPOL, která je strategickým partnerem Aera v projektu L-39NG. „Harmonogram je v souladu se stanoveným plánem, což je pro nás zásadní. Dnešní let letounu 7004 je významnou událostí nejen pro celý projekt, ale především pro naše další jednání s obchodními partnery,” řekl Jiří Podpěra, prezident společnosti OMNIPOL. 

Dokončené jsou již čtyři L-39NG

Aero do dnešního dne vyrobilo čtyři letouny L-39NG. Tři prototypy – jeden určený na letové zkoušky, jeden na statické zkoušky pevnosti a jeden na únavové zkoušky. Třetí z nich byl dokončený jen před několika dny, trup již byl převezen do Výzkumného a zkušebního leteckého ústavu, křídlo bude následovat za několik týdnů a zkoušky začnou počátkem roku 2020. Prototyp určený ke statickým zkouškám prochází testy od června 2019, zkušební program by měl trvat do poloviny roku 2020.

Oba letuschopné stroje, prototyp se sériovým výrobním číslem 7001 a nyní i předsériový letoun 7004 jsou určeny k intenzivním letovým testům. Některé ze zkoušek probíhají také na technologickém demonstrátoru, letounu s trupovým číslem 2626, což je původní cvičný L-39 vybavený novým motorem, avionikou a dalšími technologiemi, které jsou použité v L-39NG. Aero chce dokončit certifikaci na pokročilý cvičný letoun ve třetím čtvrtletí roku 2020. Letoun 7001 poté bude pokračovat v certifikaci na lehký bojový letoun, která by měla být dokončená v druhé polovině roku 2021.

Přehled dosud vyrobených letounů v rámci projektu L-39NG:

Výrobní sériové číslo

Typ

Role

7001

prototyp

letové zkoušky, pozemní vibrační zkoušky, zbraňové zkoušky

7002

prototyp

statické zkoušky pevnosti

7003

prototyp

pozemní únavové zkoušky

7004

předsériový letoun

letové zkoušky

2626 (trupové číslo)

technologický demonstrátor

letové zkoušky, demonstrace nových technologií

 

Více o L-39NG

Letoun L-39NG je moderní a efektivní lehký proudový letoun schopný plnit roli lehkého bitevníku a jednotného a komplexního letounu pro plnohodnotný výcvik pilotů moderních vzdušných sil. Letoun vychází z aerodynamické koncepce původních L-39 s optimalizovanými prvky ke snížení odporu a zvýšení účinnosti, a využívá soudobé technologie výroby a moderní vybavení. Pohon obstarává vysoce úsporný motor FJ44-4M dodávaný s údržbovým systémem TAP Blue, který uživatelům zajišťuje bezprecedentní letuschopnost a predikovatelnost údržbových nákladů. Avionika letounu je připravena pro výcvik budoucích pilotů letounů čtvrté a páté generace a může být do značné míry přizpůsobena požadavkům zákazníka. Letoun je v bojové variantě vybaven pěti závěsníky pro nesení výzbroje. Součástí letounu je i široké spektrum simulačních technologií včetně zapojení do vysoce moderního taktického simulačního centra s cílem zvýšit účinnost výcviku. Strategickým partnerem projektu L-39NG je společnost OMNIPOL, která jej z 50 % spolufinancuje a vlastní. Další podrobnosti o novém letounu zjistíte na www.l-39ng.aero.

AERO Vodochody AEROSPACE

AERO Vodochody AEROSPACE a.s. se zaměřuje na vývoj a výrobu civilních a vojenských letadel a je největším leteckým výrobcem v České republice a jedním z nejstarších leteckých výrobců na světě. V oblasti vlastních letounů je Aero stálým partnerem řady armádních letectev a má silnou pozici na trhu s vojenskými cvičnými a lehkými bitevními letouny. Díky stovkám stále používaným letounům L-39 a zejména díky svému novému letounu L-39NG se Aero profiluje jako lídr na světovém trhu s proudovými cvičnými letadly.

V oblasti civilního letectví je Aero partnerem největších leteckých výrobců v široké škále projektů. V posledních letech přitom přijalo zodpovědnost nejen za výrobu, ale i za vývoj strukturálních částí letounů díky několika risk-sharingovým programům.

OMNIPOL

OMNIPOL je investiční a obchodní skupinou s více než osmdesáti pěti lety zkušeností na domácím i mezinárodním trhu. Společnost poskytuje špičková řešení pro obranný a bezpečnostní sektor.

OMNIPOL je vlastníkem dvou dceřiných výrobních společností ERA a MESIT disponujících pokročilými technologiemi, které se zaměřují zejména na pasivní systémy sledování vzdušných, pozemních a námořních cílů, vojenskou komunikaci, letecké přístroje a přesnou strojírenskou výrobu včetně vlastních slévárenských a galvanických procesů. Zabývají se také souvisejícími softwarovými produkty, ale například i kybernetickou bezpečností, a to jak pro vojenský, tak i civilní sektor. Celá skupina OMNIPOL zaměstnává více než 1 400 odborníků, z toho přes 200 zaměstnanců se podílí na výzkumu a vývoji nových produktů.

 

Kontakt:

Tereza Vrublová, mluvčí

tereza.vrublova@aero.cz, +420 734 518 038

Tobiáš Tvrdík, PR manager

tobias.tvrdik@aero.cz, +420 731 624 842

Přiložené obrázky