20 let L-159 ve službách Vzdušných sil AČR

V prosinci 2020 uplyne dvacet let od zavedení lehkého bojového letounu L-159 ALCA do výzbroje Vzdušných sil AČR. Alky významně pomohly českému taktickému letectvu zvládnout přechod na nové operační standardy a dnes se na nich připravují také armádní piloti před přechodem na nadzvukové letouny JAS-39 Gripen.

Dne 4. července 1997 byla mezi ministerstvem obrany a Aerem Vodochody uzavřena kupní smlouva na dodávku 72 jednomístných lehkých bojových strojů. První dva L-159 přistály na letecké základně v Čáslavi 10. dubna 2000, aby tam v následujících měsících spolu s dalšími podstoupily vojskové zkoušky. Po jejich vypořádání byl typ 28. prosince 2000 zaveden do výzbroje Armády ČR a v Čáslavi začaly sloužit první dva stroje, letouny s evidenčními čísly 6006 a 6007. .

Původní plány předpokládaly, že L-159 budou působit ze dvou základen: z Čáslavi a také z Náměšti nad Oslavou, kam první stroje přilétly v květnu 2001. Avšak ještě než byl v únoru 2004 dodán poslední objednaný kus, padlo v rámci probíhající reorganizace rozhodnutí ponechat v aktivní službě pouze 24 letounů, a to v Čáslavi. Ostatní L-159 byly od podzimu 2003 staženy z provozu a uskladněny nejprve v Pardubicích a posléze v Aeru. Dodejme, že většinu z nich se v roce 2014 podařilo prodat novým majitelům – část iráckým vzdušným silám a část americké firmě Draken International.

Již od počátku se při výcviku českých pilotů L-159 projevovala absence dvousedadlové verze, již ale ministerstvo obrany původně neobjednalo, ačkoliv Aero vyvinulo obě varianty a dokonce i první letový prototyp byl dvoumístný. Na základě požadavků AČR nakonec Aero v roce 2007 dodalo do Čáslavi čtyři dvousedadlové letouny L-159T1 využívající maximum stávajících komponent.

Konfigurace L-159T1 představovala stroj vhodný pro přeškolovací a pokračovací výcvik mladých letců či pro kontrolu techniky pilotáže starších pilotů L-159. Možnosti výcviku bojového použití však byly vzhledem k vybavení letounů značně omezeny. Tyto faktory proto vedly české letectvo k definování základních požadavků plně vybavené dvousedadlové verze L-159T2.

L-159T2 je dvoumístný letoun v rozšířené konfiguraci, schopný zabezpečit také pokračovací a bojový výcvik s použitím zbraňových systémů, uzpůsobený i pro použití brýlí nočního vidění NVG.

Do letounu byl znovu instalován radiolokátor i systém vlastní ochrany (které na verzi T1 chyběly), vylepšení se dočkal také palivový systém. Tři nové L-159T2 přilétly do Čáslavi loni 30. května a 6. června 2019. Většina z výše zmíněných komponent se pak během revizí PP2000 objevila i na L-159T1, a tytostroje jsou nyní značeny L-159T1+.

V nedávné době ale došlo k významné události také u flotily jednosedadlových L-159. Ministerstvo obrany uzavřelo s Aerem Vodochody loni 30. dubna smlouvu na opravy 16 letounů v rámci takzvaných PP16, tedy předepsaných prací po šestnácti létech provozu. Kontrakt zahrnuje obnovení provozní lhůty na dalších osm let, ale i několik vylepšení.

Aktuálně mají Vzdušné síly AČR šestnáct jednomístných letounů L-159, pět dvoumístných letounů L-159T1+ a tři nejmodernější dvoumístné L-159T2. Letouny L-159 plní důležité úkoly v řadách českého taktického letectva. Vyrostla na nich již celá generace nových pilotů, kteří dnes představují plnohodnotné partnery při leteckých operacích s ostatními letectvy NATO.

Výroční kamufláž

Výročí 20 let od zavedení L-159 do služby u Vzdušných sil AČR připomíná letoun L-159 s evidenčním číslem 6070 ve speciální kamufláži. Zvolené barvy jsou identické s kamufláží na obrněných transportérech Pandur II a tato barevná kombinace má symbolizovat důraz na podporu pozemním jednotkám formou Close Air Support. Směrovku výroční L-159 zdobí portrét českého letce RAF Františka Peřiny, patrona 212 taktické letky. ALCA ve výroční kamufláži se poprvé představila při průletu formace L-159 na Dnech NATO v Ostravě.

Přiložené obrázky