Do Česka se sjeli uživatelé letounů L-39

Zástupci patnácti států, jejichž armády mají zkušenosti s provozem legendárních československých cvičných letounů L-39 Albatros, se sešli na druhé konferenci uživatelů těchto letounů. Konferenci, která proběhla 13. a 14. září, uspořádaly Vzdušné síly Armády České republiky společně s Aerem Vodochody a Omnipolem.

Setkání navázalo na úspěšný první ročník, který proběhl před rokem. Hlavním organizátorem se letos stalo české letectvo. „České vzdušné síly jsou tradičním uživatelem produktů společnosti AERO Vodochody. S cvičnými stroji L-39 Albatros máme bohaté zkušenosti. Jsem rád, že tento letoun má ve variantě NG stále vysoký potenciál být úspěšným cvičným letounem. Věřím, že toto sympozium naplní očekávání všech účastníků,“ pronesl velitel Vzdušných sil Armády ČR generálmajor Jaromír Šebesta v úvodu konference.

K patnácti zemím se připojili zástupci amerických společností Draken International, Williams International a litevské akrobatické skupiny Baltic Bees Jet Team. Cílem konference je sdílení zkušeností s provozem letounů L-39, a to jak mezi jednotlivými uživateli, tak i s výrobcem letounů. „Loňský ročník byl zahajovací a diskuse se tak držela spíš na obecné rovině. V letošním roce jsme se zaměřili již na konkrétní zkušenosti a potřeby jednotlivých uživatelů, abychom mohli připravit plán kroků, jak je dále podporovat při provozu letounů naší výroby,“ popsal obsah konference Giuseppe Giordo, prezident společnosti AERO Vodochody AEROSPACE. „S účastníky konference jsme samozřejmě probírali i možnosti prodloužení životnosti L-39 a řešení výcviku jejich pilotů v dalších letech.“

Aero před dvěma lety úspěšně zalétalo Albatros vybavený novým motorem od amerického výrobce Williams a v současnosti dokončuje certifikaci, aby mohlo remotorizovat L-39, které stále létají po celém světě. Spolu se svým partnerem, nejvýznamnějším českým obchodníkem se zbrojním materiálem, firmou Omnipol, navíc představilo i nový letoun L-39NG, který na legendární Albatrosy navazuje. Omnipol z poloviny financuje vývoj nového letounu a podílí se i na jeho prodeji. V Aeru již začala výroba prvních kusů tohoto typu. “Vzhledem k našim dlouholetým zkušenostem s exportem letounů L-39 v minulosti bylo pro nás logickým krokem zapojení do projektu vývoje L-39NG. Velmi rádi vidíme, jak jsou letouny české výroby ve světě stále populární, a věříme, že také setkání uživatelů bude tuto popularitu nadále podporovat,“ řekl Jiří Podpěra, prezident společnosti Omnipol.

Účastníci konference navštívili areál Aera Vodochody, mohli tak vidět místa, kde probíhá údržba L-39 i kde již začala výroba nových L-39NG. Druhý den hostila konferenci 21. základna taktického letectva Čáslav a uživatelé L-39 navštívili i Centrum leteckého výcviku v Pardubicích. Na základně v Čáslavi proběhla i letová přehlídka několika typů L-39 včetně remotorizovaného letounu L-39CW, doplněná o L-159 sloužící české armádě. Výsledkem konference je plán dalšího rozvoje skupiny uživatelů L-39. V diskusi navíc může část účastníků konference pokračovat i v průběhu víkendu, kdy se řada delegací vydá do Ostravy na Dny NATO.

O L-39NG

Letoun L-39NG je moderní a efektivní cvičný typ určený jako jednotný a komplexní prostředek pro plnohodnotný výcvik moderních vzdušných sil. Letoun vychází z aerodynamické koncepce původních L-39, avšak využívá soudobé technologie a vybavení. Pohon obstarává vysoce moderní motor FJ44-4M dodávaný s údržbovým systémem TAP Blue, který uživatelům zajišťuje bezprecedentní letuschopnost a predikovatelnost údržbových nákladů. Avionika letounu je připravena pro výcvik budoucích pilotů letounů čtvrté a páté generace a může být do značné míry přizpůsobena požadavkům zákazníka. L-39NG je vybaven pěti závěsnými body pro nesení výzbroje. Součástí letounu je i široké spektrum simulačních technologií včetně zapojení do vysoce moderního taktického simulačního centra s cílem zvýšit účinnost výcviku.

 O Aeru

AERO Vodochody AEROSPACE a.s. se zaměřuje na vývoj a výrobu civilních a vojenských letadel a je největším leteckým výrobcem v České republice a jedním z nejstarších leteckých výrobců na světě. Aero je stálým partnerem řady armádních letectev. S více než 6000 dodanými letouny je Aero historicky největším výrobcem cvičných proudových letounů na světě. Nyní se zaměřuje na podporu svých konečných výrobků, letounů L-39, L-59 a L-159 a na vývoj nové generace legendárního proudového cvičného letounu – L-39NG. V oblasti civilního letectví je Aero partnerem největších leteckých výrobců v široké škále projektů, včetně několika risk-sharingových programů. Aero je zakládajícím členem Svazu českého leteckého průmyslu.

O Omnipolu

OMNIPOL a.s. je spolehlivým globálním systémovým integrátorem a dodavatelem obraných, bezpečnostních a leteckých systémů již od roku 1934. Omnipol se kromě letecké techniky a leteckých cvičných systémů soustředí především na obrannou a bezpečnostní elektroniku. Omnipol stál u zrodu nové etapy jejího rozvoje, když vstupem do pardubické ERY vytvořil podmínky pro rozmach unikátních pasivních (neviditelných) sledovacích a rozpoznávacích systémů nové generace nesoucích značku VERA-NG. Tento systém doplňují další typy pasivních systémů (např. SDD) a poskytují tak komplexní řešení kontroly vzdušného, námořního i pozemního prostoru na principu „vidět a nebýt viděn“. Omnipol je také dodavatelem technologických výrobních celků a služeb pro obranný, ale i potravinářský průmysl.

Kontakt

Tobiáš Tvrdík, Media Relations & Communications Manager, tobias.tvrdik@aero.cz, +420 731 642 842, www.aero.cz

Přiložené obrázky